fbpx
Strona głównaArchiwumNakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o...

Nakłady inwestycyjne na rozwój infrastruktury kolejowej mają w 2020 r. wzrostnąć o 30 proc.

-

– Zakładamy, że w roku 2020 wykonamy inwestycje na poziomie finansowym o ok. 30 proc. wyższym, niż w roku 2019 i powinny się zamknąć kwotą 14-15 mld zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Polskiej Agencji Prasowej.

– Rok przyszły będzie dla nas rokiem kontynuacji inwestycji. Po modernizacji będą kolejne odcinki linii łączącej Kraków z Katowicami. Obecnie są tam prace wykończeniowe między Trzebinią i Krzeszowicami – mówi Merchel.

Prezes PLK zaznaczył, że bardzo istotnym projektem jest modernizacja fragmentu linii kolejowej pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Są tam dobudowywane dwa tory, co spowoduje, że przez centrum Krakowa będą mogły niezależnie przemieszczać się pociągi dalekobieżne i podmiejskie. To daje dużo większe możliwości.

– Prace te będą bardzo intensywne i zakładamy, że do eksploiatacji oddamy kolejne mosty przez Wisłę. Łącznie będą trzy przeprawy – dwie jednotorowe i jedna z dwoma torami, co oznacza, że przez Wisłę będzie również linia czterotorowa – informuje Merchel.

Prezes zapowiada, że w przyszłym roku na ukończeniu będzie modernizacja linii Warszawa – Poznań.

– Będziemy też kontynuowali modernizację linii z Warszawy do Radomia, którą rozpoczęliśmy w tym roku. Linia ta będzie przejezdna już w trzecim kwartale roku 2020, a ostateczne zakończenie inwestycji zaplanowaliśmy na połowę roku 2021. Będziemy też kontynuować modernizację linii pomiędzy Otwockiem a Lublinem – zapowiada prezes PLK.

Dalej Merchel informuje, że kontynuowane w przyszłym roku będą prace, których zadaniem jest ułatwienie dostępu do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Łączna wartość tych robót to ok. 4,5 mld zł. Ich zakończenie planowane jest na rok 2021.

– Nowe projekty, które rozpoczniemy w przyszłym roku i o których warto wspomnieć, to przede wszystkim Warszawa Zachodnia. W styczniu 2020 roku otworzymy oferty w przetargu na realizację przebudowy tej stacji i zakładamy, że w ciągu pół roku wybierzemy wykonawcę – zapowiada Merchel.

– Jesienią przyszłego roku wybrany przez nas wykonawca powinien przystąpić do prac, które będą prowadzone w systemie +buduj+, czyli z już przygotowaną dokumentacją – dodał prezes PLK.

Prezes zaznaczył także, że nim ruszy przebudowa Dworca Zachodniego, otwarta zostanie Warszawa Główna i zakończona będzie przebudowa Warszawy Gdańskiej.

Ponadto Merchel zapowiada, że z początkiem roku podpisana zostanie umowa na modernizację linii Czyżew – Białystok, która jest częścią linii Warszawa – Białystok, a co za tym idzie, stanowi część międzynarodowej trasy Rail-Baltica.

– W ramach tej inwestycji przebudujemy też samą stację Białystok, która jest jedną z ostatnich na sieci kolejowej wypozażoną w urządzenia mechaniczne ręczne – zaznaczył prezes PLK.

Merchel informuje, że Spółka kończy prace nad wykonaniem dokumentacji projektowej dla linii średnicowej i Warszawy Wschodniej.

Prezes PLK powiedział, że aktualnie w całym kraju trwa łącznie ok. 200 budów, gdzie prowadzone są prace na zlecenie PKP PLK S.A.

JS/PAP

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również