PKN ORLEN zamierza do końca 2030 roku zainwestować w rozwój działalności detalicznej ok. 11 mld zł, co przełoży się na wzrost EBITDA segmentu detalicznego do ok. 5 mld zł rocznie. W strategii ORLENU rozwój sprzedaży pozapaliwowej zajmuje bardzo ważne miejsce. Nic dziwnego, bo segment detaliczny ma olbrzymi potencjał. Świadczą o tym m.in. wyniki Grupy Kapitałowej ORLEN.
Segment detaliczny PKN ORLEN wypracował w IV kwartale ub.r. 827 mln zł EBITDA LIFO, co oznacza wzrost rok do roku o 41 proc. Na dobry wynik wpłynął wzrost marż paliwowych na rynku polskim i niemieckim, przy porównywalnym poziomie marż na rynku czeskim i litewskim, a także rozwój oferty pozapaliwowej. Jednym z kluczowych elementów strategii w tym obszarze jest rozwój nowych formatów sprzedaży detalicznej. Koncern z atrakcyjną ofertą detaliczną wychodzi do wszystkich klientów, nie tylko tych zmotoryzowanych. I nie tylko w Polsce. Inwestycja w sklepy „Stop Cafe”, które powstają w miejscach o największym natężeniu ruchu, to naturalny krok w tym kierunku.
Za sprawą ORLEN Unipetrol z Grupy ORLEN od lutego miastem, w którym obecny jest „Stop Cafe”, poza stacjami paliw, jest Praga. Sklep zlokalizowany jest przy ul. Thámova, w pobliżu popularnej stacji metra Křižíkova. Punkt na razie działa pod sprawdzonym marką „Stop Cafe”, jednak docelowo, w ramach procesu rebrandingu, zagraniczna sieć sklepów będzie funkcjonowała jako „ORLEN Go!”. W ofercie praskiego sklepu klienci znajdą wiele smacznych i świeżych przekąsek przygotowanych na miejscu, w oparciu o własne, sprawdzone receptury. Prosty skład produktów, bez substancji konserwujących i wzmacniaczy smaku, jest gwarancją nie tylko szybkiego, ale też zdrowego posiłku. Ofertę sklepu dopełniają świeże soki owocowe oraz owocowo-warzywne, a także aromatyczna kawa, parzona z wyselekcjonowanych ziaren z plantacji objętych certyfikatem fairtrade, czyli największego globalnego systemu sprawiedliwego handlu.
Klienci praskiego sklepu „Stop Cafe” mogą już robić nie tylko zdrowe i smaczne, ale też szybkie zakupy. Za kawę mogą płacić kartą bezpośrednio przy ekspresie kawowym lub w sklepowej kasie. Podobnie jak na stacjach Benzina ORLEN, korzystać mogą także z karty Tankarta Easy lub mobilnej aplikacji, otrzymując przy tym wszystkie benefity jako uczestnicy programu lojalnościowego. W sklepie możliwa będzie jest płatność za produkty spożywcze również za pomocą voucherów wydanych np. przez Sodexo, Edenred (Ticket), Up (Chéque Déjeuner), Lidl, Benefitka i Gusto. Do końca roku ORLEN planuje otwarcie w czeskiej stolicy dwóch kolejnych sklepów „Stop Cafe”.
Intensywny rozwój pozapaliwowej sprzedaży detalicznej zaplanowany jest w tym roku także w naszym kraju. Jeszcze w tym półroczu pojawią się trzy formaty obiektów sklepowo-gastronomicznych pod nazwą „ORLEN w ruchu”. Docelowo ma ich być kilkaset. Będą to placówki zarówno wolnostojące, jak też zlokalizowane w ciągach komunikacyjnych. Mniejsze – ok. 20-metrowe i większe – ok. 70-metrowe. Powstaną również kąciki kawowe, w których sprzedaż będzie całkowicie zautomatyzowana. Zostaną one udostępnione w miejscach o szczególnie dużym natężeniu ruchu, m.in. na dworcach, w biurowcach i na lotniskach.
PKN ORLEN zamierza efektywnie rozwijać nie tylko segment sklepowo-gastronomiczny, lecz także segment usług kurierskich. Do końca tego roku koncern ma uruchomić 500 automatów paczkowych w Polsce. Będą one zlokalizowane na stacjach paliw ORLEN, przy wybranych lokalizacjach RUCH-u oraz w innych atrakcyjnych miejscach dostępnych 24/7. Klienci będą mogli korzystać z automatów paczkowych w łatwy i intuicyjny, a zarazem bezpieczny sposób – w tym celu koncern udostępni specjalną aplikację mobilną.
Polski rynek e-commerce w 2020 roku przekroczył 15 mld euro i z 30 proc. wzrostem obrotów należał do najdynamiczniej rosnących europejskich rynków. Wraz z rozwojem tego segmentu bardzo dynamicznie zaczął się rozwijać rynek usług kurierskich. Ten polski również jest jednym z najszybciej rosnących na Starym Kontynencie (od kilku lat sukcesywnie zwiększa on swoją wartość – w 2019 roku było to 6,95 mld zł, a w roku 2023 jego wartość ma przekroczyć 12 mld zł). Eksperci szacują, że w tym czasie liczba przesyłek kurierskich w Polsce wzrośnie do 850 mln rocznie (w roku 2018 było ich 392 mln, a więc w ciągu pięciu lat byłby to wzrost o 117 proc.).
Docelowo ORLEN zamierza udostępnić klientom możliwość odbioru i nadań przesyłek w ponad 10 tys. punktach. Do końca tego roku korzystać będzie można w sumie już z ponad 5,5 tys. punktów sieci. Jednocześnie rozwijane będą kioski RUCH-u, których obecnie jest ok. 1200, a do końca 2021 r. zostanie uruchomione kolejnych 100. Natomiast już teraz spółka RUCH wprowadza do nich nowy asortyment, m.in. zdrowe przekąski, kanapki i inne produkty spożywcze polskich producentów, które uzupełnią dotychczasową ofertę.
MATERIAŁ PRZYGOTOWANY WE WSPÓŁPRACY Z PKN ORLEN