fbpx
Strona głównaArchiwumORLEN rusza z nową marką

ORLEN rusza z nową marką

-

PKN ORLEN zamierza do końca 2030 roku zainwestować w rozwój działalności detalicznej ok. 11 mld zł, co przełoży się na wzrost EBITDA segmentu detalicznego do ok. 5 mld zł rocznie. W strategii ORLENU rozwój sprzedaży pozapaliwowej zajmuje bardzo ważne miejsce, a przejęcie spółki RUCH to niezwykle istotny krok w jej realizacji.

Olbrzymi potencjał

Segment detaliczny w koncernie ma olbrzymi potencjał. Świadczą o tym wyniki Grupy Kapitałowej ORLEN, która wypracowuje z niego rocznie 3,3 mld zł zysku operacyjnego. Plany rozwoju biznesu detalicznego wpisują się także w trendy w Europie Środkowo-Wschodniej. Na tym rynku widoczne jest zwiększenie konkurencji w jakości obsługi, asortymencie, usługach oraz poprawie standardów operacyjnych.

W Polsce za sprawą PKN ORLEN jeszcze w tym półroczu pojawią się trzy formaty obiektów sklepowo-gastronomicznych pod nazwą „ORLEN w ruchu”. Docelowo ma ich być kilkaset. Będą to placówki zarówno wolnostojące, jak też zlokalizowane w ciągach komunikacyjnych. Mniejsze – ok. 20-metrowe i większe – ok. 70-metrowe. Powstaną również kąciki kawowe, w których sprzedaż będzie całkowicie zautomatyzowana. Zostaną one udostępnione w miejscach o szczególnie dużym natężeniu ruchu, m.in. na dworcach, w biurowcach i na lotniskach.

Zaliczony egzamin

Swoje biznesowe uzasadnienie ma również inwestycja w rozwój marki „ORLEN Paczka”. Polski segment e-commerce w 2020 roku przekroczył 15 mld euro i z 30 proc. wzrostem obrotów należał do najdynamiczniej rosnących europejskich rynków. Zarówno platformy sprzedażowe, jak i producenci oraz klienci i dostawcy w nowej rzeczywistości związanej z pandemią przeszli przyspieszony kurs efektywności. I trzeba przyznać, że bez zarzutów ten kurs zaliczyli.

Fot. PKN ORLEN

Wraz z rozwojem tego segmentu bardzo dynamicznie zaczął się rozwijać rynek usług kurierskich. Ten polski również jest jednym z najszybciej rosnących na Starym Kontynencie. Jak wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, od kilku lat sukcesywnie zwiększa on swoją wartość – w 2019 roku było to 6,95 mld zł, a w roku 2023 jego wartość ma przekroczyć 12 mld zł. Eksperci szacują, że w tym czasie liczba przesyłek kurierskich w Polsce wzrośnie do 850 mln rocznie (w roku 2018 było ich 392 mln, a więc w ciągu pięciu lat byłby to wzrost o 117 proc.). W tym aspekcie wszyscy są zgodni – trend ten w najbliższych latach się utrzyma. To również dobra wiadomość dla całej polskiej gospodarki, bo rozwój tej branży napędza inwestycje w technologie i innowacje, dzięki czemu przyspiesza w naszym kraju tzw. transformację cyfrową, będącą jednym z elementów czwartej rewolucji przemysłowej.

W ten trend wpisuje się strategia PKN ORLEN. Koncern chce efektywnie wykorzystać potencjał współki RUCH i zamierza rozwijać nie tylko segment sklepowo-gastronomiczny, lecz także segment usług kurierskich. Do końca tego roku ORLEN ma uruchomić 500 automatów paczkowych. Będą one zlokalizowane na stacjach paliw należących do koncernu, przy wybranych lokalizacjach RUCH-u oraz w innych atrakcyjnych miejscach dostępnych 24/7. Klienci będą mogli korzystać z automatów paczkowych w łatwy i intuicyjny, a zarazem bezpieczny sposób – w tym celu PKN ORLEN udostępni specjalną aplikację mobilną.

Rozwój RUCHU-u

Docelowo koncern zamierza udostępnić klientom możliwość odbioru i nadań przesyłek w ponad 10 tys. punktach. Do końca tego roku korzystać będzie można w sumie już z ponad 5,5 tys. punktów sieci. Jednocześnie rozwijane będą kioski RUCH-u, których obecnie jest ok. 1200, a do końca 2021 r. zostanie uruchomione kolejnych 100. Natomiast już teraz spółka RUCH wprowadza do nich nowy asortyment, m.in. zdrowe przekąski, kanapki i inne produkty spożywcze polskich producentów, które uzupełnią dotychczasową ofertę.

MATERIAŁ PRZYGOTOWANY PRZY WSPÓŁPRACY Z PKN ORLEN

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również