Aplikacje mobilne spełniają oczekiwania i zaspakajają potrzeby zarówno osób fizycznych, jak i dostawców usług. W przyszłości bez zastosowania aplikacji, żaden sektor nie wygeneruje zysków. W erze cyfrowej, innowacyjne i inteligentne aplikacje mobilne pomagają nie tylko utrzymać, ale również rozszerzać bazę klientów. Wykorzystanie tych narzędzi nabiera szczególnego znaczenia, gdy relacje gospodarcze są zaburzone pandemią koronawirusa. Często jedyną możliwością prowadzenia biznesu jest dziś e-commerce.
Znaczenie aplikacji
Banki i firmy finansowe chętnie inwestują w aplikacje mobilne. Ten sektor potrzebuje innowacyjnych aplikacji mobilnych, aby w sposób zaufany angażować swoich klientów. Bez względu na lokalizację banku i miejsce przebywania właściciela rachunku można dokonać autentykacji i zalogować się do swojego konta. Każde żądanie klienta jest przetwarzane i realizowane przez banki za pośrednictwem aplikacji. Nic dziwnego, że sektor bankowy został liderem w dziedzinie rozwoju usług opartych na algorytmach sztucznej inteligencji.
W handlu elektronicznym sztuczna inteligencja (ang. AI – artificial intelligence) także „przyciąga” klientów szybkimi aplikacjami na Androida lub iOS-a. Na przykład sklepy spożywcze za pośrednictwem aplikacji oferują łatwe do wyboru produkty, powiadamiają klientów o ofertach specjalnych, zniżkach i nowościach. W skrępowanej ograniczeniami kwarantanny rzeczywistości popularne stają się aplikacje ułatwiające zakupy podstawowych produktów.
Programiści i ich klienci
Aby osiągnąć korzyści marketingowe, branża aplikacji mobilnych coraz śmielej stawia na wykorzystanie sztucznej inteligencji. AI jest obecnie jednym z najlepszych obszarów inwestycyjnych dla wszystkich firm. Konsumenci preferują i instalują aplikacje mobilne z rozmaitymi funkcjami „wywiadowczymi”. Szczególnie popularne są wszelkie „porównywarki”, które mają kluczowe znaczenie w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Wiedząc o tym, twórcy aplikacji mobilnych oraz dostawcy usług koncentrują się na opracowywaniu aplikacji, które poprawiają komfort użytkowania. W wygodny, intuicyjny sposób dostarczają one poszukiwane przez klienta dane.
Z drugiej strony, aplikacje mobilne AI mogą analizować dane i dostarczać cenne informacje o kliencie. Potrafią one identyfikować i aktualizować wzorce zachowań każdego użytkownika aplikacji. Większość programistów aplikacji mobilnych inwestujących w sztuczną inteligencję, stara się współpracować z klientami. Chodzi o projektowanie takich aplikacji, które dzięki automatycznej analizie danych, oprócz zadań sprzedażowych, zrealizują również funkcje marketingowe.
Najważniejsze trendy w biznesie aplikacji mobilnych oraz wyzwania przed którymi stoją programiści:
- Aplikacje mobilne z funkcją sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (ang. ML – machine learning) zwiększają personalizację. Obecnie użytkownicy smartfonów szukają bardziej spersonalizowanych aplikacji mobilnych, które szybciej zaspokoją ich potrzeby. Zostanie to zrobione przy użyciu technologii AI i ML w tworzeniu aplikacji mobilnych. AI i ML umożliwiają aplikacjom mobilnym zrozumienie i analizę zainteresowań użytkownika oraz wykonywanie niezbędnych działań bez konieczności powiadamiania ich o tym. To prowadzi do większej personalizacji aplikacji.
- Aplikacje mobilne z obsługą głosu przyciągną coraz więcej użytkowników. Inteligentne aplikacje mobilne oparte na głosie są bardziej poszukiwane na rynku. W pełni „konwersacyjni” wirtualni asystenci mobilni nie są jeszcze dostępni. Jednak kilka najlepszych, opartych na sztucznej inteligencji aplikacji mobilnych zbliża się do takiego rozwiązania. Rozumieją one już treść napisaną przez użytkownika, język mówiony oraz odpowiednio reagują na polecenia.
- Wprowadzenie i pełne wdrożenie technologii 5G nie tylko zaoferuje szybkie usługi internetowe, ale także dzięki szerszemu dostępowi do danych, stworzy nowe możliwości twórcom aplikacji mobilnych. Technologia sieci 5G zapewniając szybką łączność sprawi, że odpowiedź na zapytanie użytkownika zajmie bardzo mało czasu. Gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie danych zostanie zakończone 10 razy szybciej niż w obecnie istniejących sieciach. Dlatego twórcy aplikacji mobilnych powinni dostarczać aplikacje obsługujące nadchodzącą sieć 5G.
- Technologia przetwarzania w chmurze zrewolucjonizowała branżę tworzenia aplikacji mobilnych. Aby przechowywać dużą ilość danych użytkowników, programiści koncentrują się na integracji technologii chmury z aplikacjami mobilnymi. Oznacza to, że dane przechowywane na urządzeniach fizycznych, zostaną przeniesione do chmury i można je będzie odzyskać zgodnie z wymaganiami użytkownika. Umieszczając dane aplikacji mobilnych w chmurze, użytkownicy mogą uzyskać dostęp do funkcji aplikacji i korzystać z nich bez obciążania pamięci urządzenia. Oparte na chmurze aplikacje mobilne, wraz ze wzrostem produktywności sprawiają, że proces programowania jest szybszy i łatwiejszy.
- M-commerce napędza przemysł tworzenia aplikacji mobilnych. Inteligentne aplikacje mobilne pozwalają użytkownikom kupować lub sprzedawać rzeczy przez Internet za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Na przykład Google Pay to jedna z najlepszych aplikacji, która pozwala użytkownikom płacić za pomocą telefonu komórkowego zamiast kart płatniczych, takich jak karty kredytowe lub debetowe. Aby opracować tego rodzaju aplikację, twórcy muszą zintegrować bezpieczną bramę płatniczą z aplikacjami, które mogą przetwarzać każdą transakcję.
Przyszłość rozwoju aplikacji mobilnych
Aplikacje mobilne oparte na sztucznej inteligencji stają się inteligentniejsze. Użytkownicy smartfonów spędzają większość czasu korzystając z aplikacji. Dlatego firmy stosują sztuczną inteligencję z przekonaniem, że może ona skutecznie zarządzać klientami.
Wraz z postępem technologii aplikacji, rosną oczekiwania użytkowników. Szczególnie cenione są intuicyjne, interaktywne mobilne aplikacje predykcyjne. Mogą one analizować trendy zakupowe użytkownika, a tym samym poprawiać sprzedaż. Zastosowanie takich rozwiązań wspiera budowanie więzi z klientami, zwiększa zysk i gwarantuje ogromny zwrot z inwestycji.
Aplikacje mobilne zmieniają sposób działania firm. Statystyki pokazują, że do 2022 r. liczba pobrań aplikacji mobilnych osiągnie 258 miliardów. Firmy muszą więc iść do przodu, wprowadzając więcej innowacji i rozwiązań, aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie klientów. Klienci wykazują zainteresowanie w szczególności pobieraniem aplikacji mobilnych, które zapewniają im więcej spersonalizowanych usług.