fbpx
Strona głównaArchiwumPrzedsiębiorco, nie panikuj tylko spokojnie działaj

Przedsiębiorco, nie panikuj tylko spokojnie działaj

-

Wskazówki dla prowadzących firmy jednoosobowe:

  • Zastanów się, czy w okresie rynkowych problemów nie zawiesić działalności firmy, dopóki sytuacja się nie uspokoi. Chodzi o to, by przy spadku/utracie zamówień na usługi lub towary płacić jak najmniej obciążeń stałych. Składkę zdrowotną możesz płacić w tym okresie prywatnie. Zawieszenie działalności należy zrobić w CEIDG. Można tego dopełnić nie tylko w urzędzie gminy, ale także listem poleconym lub elektronicznie.
  • Skontaktuj się ze swoimi dotychczasowymi klientami – zleceniodawcami. Może zaproponuj im takie usługi, których w nadchodzącym okresie mogą szczególnie potrzebować zamiast tych, których im do tej pory dostarczałeś. Na razie, według obowiązującego prawa, nie mogą jednak dotyczyć dotychczasowo prowadzonej działalności.
  • Jeśli natomiast prowadzisz działalność, na którą jest zwiększony popyt (np. dostarczanie zakupów przez internet, handel przez internet środkami czystości, suplementami diety na odporność, rowerami, skuterami, przewozy osobowe, usługi edukacyjne z zakresu szkolnego, doradztwa psychologicznego, usługi dla seniorów, opiekuńcze dla dzieci, usługi ochrony, fryzjerskie, czy kosmetyczne z dojazdem do klienta, dystrybucji napojów niealkoholowych, kantorowe itd.), to w miarę posiadanych środków finansowych wzmocnij dodatkowo ich sprzedaż „kierowaną” reklamą (przede wszystkim w mediach społecznościowych), czyli wyselekcjonowaną i utrafioną w grupę potencjalnych klientów. Takie zarobki mogą już długo lub nigdy się nie powtórzyć. Warto wcześniej zaplanować, jak te pieniądze mają zostać potem wydane.

Dla firm wszystkich, a szczególnie małych i średniej wielkości:

  • Zanim ktoś sam zerwie z tobą umowę, zadbaj o jej renegocjowanie, prolongowanie lub rozłożenie na raty spłat faktur. Twój kontrahent będzie wolał dostać pieniądze później, niż wcale. Bądź w stałym kontakcie ze swoimi kluczowymi partnerami biznesowymi. Skontaktuj się szybko z hurtownią, czy hurtowniami, z którymi współpracujesz lub poszukaj nowych, by zapewnić sobie dostawy, zabezpiecz sobie nie tylko produkty surowce, ale i wszelkie rzeczy pomocnicze – choćby opakowania, substancje technologiczne itp.
  • Skontaktuj się z zakładem energetycznym i gazownią i zapytaj, jakie mają propozycje w sytuacji, gdy stanąłeś przed widmem bankructwa. Może jednak?
  • Jeśli importujesz, musisz wiedzieć, że Chiny odzyskały już 75 proc. swoich mocy produkcyjnych. Jeśli jednak nadal odnotujesz problemy, zorientuj się w kwestii innych potencjalnych kierunków importowych.
  • Będąc właścicielem restauracji, kawiarni itp., zaproponuj części pracowników, których masz na etacie, urlopy bezpłatne. Może ktoś się zgodzi. Renegocjuj w miarę możliwości umowę o czynsz. Może warto wykorzystać ten czas na drobne remonty i naprawy, na które nigdy nie było ciągle dobrego momentu? Zastanów się, czy i w jaki sposób możesz zacząć szybko dostarczać swoje dania na telefoniczne zamówienia klientów.
  • Zapewnij sobie dostawy produktów i opakowania do przewozu żywności. Kucharzowi w restauracji daj premię lub zapewnij dodatkową pomoc, jeśli zapotrzebowanie na dania zamawiane przez internet, czy telefon będzie spore. Trzeba oczywiście zorganizować opłacalną kosztowo dystrybucję. Tu możesz próbować dogadać się z którąś z tańszych firm przewozowych. Ale lepiej będzie, gdy zorganizujecie dostawę np. wspólnie z 2-3 innymi restauratorami w mieście. A może się zdecyduje dostarczać dania pracownik, który wcześniej zajmował się czymś innym, a z racji zamknięcia lokalu, nie ma pracy.
  • Jeśli profil firmy na to pozwala, zorganizuj swoim pracownikom pracę zdalną i utrzymuj z nimi bieżący kontakt np. przez Skype, czy Messengera. Rozliczaj z realizowanych zadań.
  • Zapewnij sobie płynność finansową, czyli – w dużym uproszczeniu – zdolność do regulowania swoich zobowiązań. Warto porozmawiać ze swoim bankiem, w którym twoja firma ma rachunek, ale nie przez internet czy infolinię, bo niewiele załatwisz. Spotkaj się z doradcą klienta, a najlepiej, z dyrektorem oddziału. Porozmawiaj o swoim kredycie, zapoznaj bank ze swoją sytuacją. Wystrzegaj się też nadwerężania cierpliwości swoich kontrahentów korzystaniem z kredytu kupieckiego. Jeśli już – za każdym razem upewnij się, czy jego głos nie wskazuje na konieczność terminowego uregulowania płatności.
  • Zainteresuj się jaką ofertę pomocy firmom przygotował rząd.
  • Warsztaty, porady psychologiczne, czy lekcje, dotąd stacjonarne, przeprowadzaj teraz online.
  • Zapewnij sobie pracowników tam, gdzie są oni niezbędni.

e- kontakt z urzędami

  • Unikaj wizyt w urzędach, nawet, gdy któreś pozostaną otwarte. Istnieje wiele form online kontaktu online z nimi. E-składka do ZUS – skorzystaj z tej możliwości. Składki płacisz jednym przelewem na swój numer rachunku składkowego. Wysyłaj tylko jeden przelew łącznie na: ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych. Także w przypadku, gdy zatrudniasz pracowników. Z kolei sprawy z innymi urzędami można w większości załatwić, a przynajmniej zainicjować ich załatwienie, za pośrednictwem portalu gov.pl oraz uzupełniającego go https://obywatel.gov.pl/uslugi-on-line a także aplikacji na smartfona mObywatel. Tożsamość potwierdzisz podpisem elektronicznym albo Profilem Zaufanym.

Systemowe działania rządu (propozycje dla firm, będą jeszcze uzgadniane):

Jeśli się urzeczywistnią, warto skorzystać z tych preferencji. Projekt pakietu osłonowego dla przedsiębiorców zawiera propozycje zmian legislacyjnych. Rząd chce pomóc firmom, poprzez: ulgi w należnościach, w tym udogodnienia w płatnościach podatków i składek ZUS, poprawę płynności finansowej firm – instrumenty finansowe dla firm, w tym wsparcie gwarancyjne oraz dopłaty do kredytów, ochronę i wsparcie rynku pracy, m.in. rozwiązania dla firm zmuszonych do przestojów, ułatwianie rozliczenia VAT – przesunięcie wejścia w życie z 1 kwietnia 2020 r. na 1 lipca 2020 r. nowego JPK, ułatwienia w split payment, przesunięcie z 1 kwietnia 2020 r. na 1 lipca 2020 r. terminu obowiązku wpisywania się firm do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, wcześniejsze zwroty VAT, ułatwienia zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków związanych z anulowaniem wycieczek w stosunku do branż dotkniętych skutkami kryzysu, zniesienie opłaty prolongacyjnej, zmianę schematu pomocy publicznej, rozszerzenie dla MŚP i dużych firm, odliczenie „wstecz" straty od dochodu (tj. straty z 2020 od 2019) – stratę poniesioną z działalności gospodarczej w danym roku możemy odjąć od dochodu osiągniętego w ciągu następnych pięciu lat, wsparcie gwarancyjne oraz dopłaty do kredytów – działania BGK, udzielanie pomocy w ramach pomocy de minimis.

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również