fbpx Free Porn
xbporn

buy twitter followers
uk escorts escort
liverpool escort
buy instagram followers
Galabetslotsitesi
Galabetsondomain
vipparksitesigiris
vipparkcasinositesi
vipparkresmi
vipparkresmisite
vipparkgirhemen
Betjolly
Strona głównaOpinieCzy ktoś nie lubi małych firm?

Czy ktoś nie lubi małych firm?

-

Deklaracje wspierania polskich firm padają bardzo często. Pamiętamy to dobrze, bo – począwszy od roku 2015 – przy każdej niemal okazji tworzenia rządowych strategii rozwoju o rozłożystych i mądrych nazwach podkreślano, jak bardzo sektor MŚP jest ważny dla polskiej gospodarki. Pomijając kwestię pomocy „tarczowej”, nota bene kontrowersyjnej w realizacji, niestety szły za tym tylko poszczególne działania podejmowane na ogół przez te same agendy państwowe (bodaj największą aktywnością wykazują się tu PARP oraz BGK i trochę PAIH).

Chętnie powtarzana mantra o dużym znaczeniu MŚP, wytwarzających blisko 65 proc. PKB, o ich szczególnym znaczeniu dla rynku pracy oraz o istotnym wkładzie w tempo rozwoju gospodarczego, pozostanie pustym frazesem, jeśli nie pójdą za tym szeroko zakrojone, skoordynowane i systemowe działania. Jakie? To powinno być oczywiste: polskim firmom brakuje taniego i wystarczającej wielkości kapitału na start i na rozwój. Brakuje im również równego traktowania z międzynarodowymi korporacjami. Te korzystają nie tylko z efektu skali działania, ale cieszą się też wieloma przywilejami, w tym podatkowymi. Rząd powinien też bardziej zdecydowanie sprzyjać polskim przedsiębiorcom, którzy chcą prowadzić ekspansje na nowe, zagraniczne rynki.

SSRK przełomem?

Warto przypomnieć, że jeszcze 1 października 2019 r. rząd przyjął Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego (SRRK). Ma ona bardzo słuszne założenia. Wskazano w niej m.in. na potrzebę zapewnienia dodatkowego, obok banków, źródła finansowania dla polskich przedsiębiorstw – szczególnie małych i średniej wielkości.

Ministerstwo Finansów uważa, że operacjonalizacja Strategii postępuje zgodnie z harmonogramem. Podaje, że w zeszłym roku wdrożono 15 z 90 działań wskazanych w SRRK. Według Katarzyny Szwarc, nowej pełnomocniczki ds. SRRK, implementowany jest już kolejny etap Strategii. W planach zaś jest emisja obligacji rozwojowych, które mogą zapewnić pieniądze na nowe projekty inwestycyjne sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi. Analizowany jest także potencjał rynku zielonych obligacji w Polsce oraz możliwości korzystnej zmiany prawa regulującej rynek fintech.

Postępy wokół crowdfundingu

Crowdfunding określa się jako „sposób alternatywnego finansowania dla małych średnich przedsiębiorstw oraz firm typu start-up”. Tak go definiuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania dla przedsięwzięć gospodarczych. Na crowdfundingowych platformach internetowych przedsiębiorcy chcący uruchomić swoje biznesy, zbierają pieniądze od wierzących w sukces ich przedsięwzięcia inwestorów. Niektóre firmy podejmują także i inne działania, na przykład kupują zbywalne papiery wartościowe czy zaciągają pożyczki – z reguły tańsze niż w banku.

Obecne przepisy bardziej niż niegdyś sprzyjają rozwojowi tej formy kapitalizowania firm. Wzrośnie bowiem limit dozwolonej kwoty uzyskiwanej z finansowania crowfundingiem – z miliona do 5 mln euro (najpierw będzie to kwota 2,5 mln, a po 9 listopada 2023 r. będzie to już 5 mln euro).

To wszystko są zmiany w dobrym kierunku i należy je zauważyć oraz docenić. Czy mają jednak charakter przełomowy? Tu już rodzą się wątpliwości. Czas ujawni intencje, jakimi kieruje się władza wobec polskich małych i średniej wielkości firm oraz pozwoli w pełni ocenić skuteczność jej działań. Ocenie podlegać będą wymierne rezultaty.

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również