fbpx
Strona głównaWiadomościCyfryzacja jest firmom niezbędna, trzeba jednak pokonać bariery

Cyfryzacja jest firmom niezbędna, trzeba jednak pokonać bariery

-

Cyfryzacja mniejszego biznesu jawi się dziś wręcz jako warunek przetrwania i rozwoju. Do czego jednak, w praktyce, potrzebne są tzw. narzędzia cyfrowe? Przede wszystkim wspomagają one szybkie i efektywne tworzenie, a potem obsługę sklepów internetowych. Istnieją już przedsiębiorcy, którzy przekonali się na własnej skórze, że wykorzystanie narzędzi cyfrowych pozwala ograniczyć negatywny wpływ pandemii na firmę.
– W niektórych przypadkach kryzys gospodarczy, spowodowany COVID-19, stał się impulsem do dynamicznego rozwoju i skutecznego działania – taki wniosek można wyciągnąć z badania Digitally Driven, przeprowadzonego wśród pięciu tys. przedsiębiorstw w Europie.

O strategicznym wręcz znaczeniu cyfryzacji dla firm pisaliśmy wiele razy, w różnych ujęciach i przekrojach, np. w artykułach:
Cyfryzacja jednym z założeń Przemysłu 4.0
Cyfryzacja coraz istotniejsza dla MŚP
Cyfryzacja na rynku pracy
Przemysł 4.0: transformacja firm

Cyfrowa odporność

Raport Digitally Driven ukazuje, że w okresie pandemii wiele małych i średniej wielkości firm zbudowało tzw. cyfrową odporność. Przedsiębiorcom udało się zakupić i uruchomić przystępne w obsłudze i skuteczne narzędzia IT, które z powodzeniem wykorzystują w codziennej działalności. Umożliwiło to im szybkie i efektywne przenoszenie zasobów, a także łatwiejsze dostosowanie biznesplanów do szybko zmieniającego się otoczenia legislacyjnego oraz oszczędne inwestowanie w dalszy rozwój.

Cyfryzacja, wprowadzanie do firmy innowacyjnych technologii, wydają się być obecnie – w naszej opinii – kluczowe. Wręcz strategiczne dla przyszłości wielu MŚP. Przedsiębiorcy muszą reagować na to, co się dzieje na rynku nie tylko szybko, ale i elastycznie, budując w ten sposób odporność swoich firm – nie tylko na obecny, ale także i na przyszłe kryzysy.

Narzędzia cyfrowe umożliwiają też błyskawiczną reorganizację firmy. A jak wynika ze wszystkich niemal raportów i analiz, reorganizacje pozwoliły firmom utrzymać większą część przychodów jeszcze sprzed pandemii COVID 19 – czyli z 2019 roku, a nawet na zatrudnianie nowych pracowników. Cyfrowa odporność nie jest więc pustym sloganem. Oznacza zdolność firmy do adaptacji, do ponownego jej uruchomienia po zawieszeniu, a czasem do przetrwania najgorszego kryzysu.

Jak pokonać bariery

Łatwo się to wszystko mówi i pisze. Nadal jednak istnieją istotne bariery, które hamują wdrażanie w sektorze MŚP narzędzi cyfrowych. Przedsiębiorcy często nie doceniają wartości nowoczesnych technologii dla działalności swoich firm, uważając wydatek na ich wdrażanie za zbędny. Dlatego, zarówno współpracujące z nimi duże spółki (w tym państwowe), instytucje publiczne wspierające MŚP, jak i same, implementujące nowe rozwiązania, firmy technologiczne powinny organizować spotkania i pomagać najbardziej otwartym na nowości i dynamicznym przedsiębiorcom w zrozumieniu, że nie jest to żadna moda i że narzędzie cyfrowe można w praktyczny sposób wykorzystać w ich biznesie.

Warto, by liderzy spółek technologicznych estymowali stopę zwrotu firmy z inwestycji w oferowaną jej technologię. Z kolei urzędnicy państwowi, zarówno szczebla centralnego, jak i samorządowego, winni czynić wszelkie wysiłki, by dostęp do doradztwa w zakresie nowych technologii, a przede wszystkim do pieniędzy na innowacyjne inwestycje w sektorze małych i średnich firm, był czymś naturalnym i powszechnym.

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również