Co wiemy – w sensie statystycznym – o polskich przedsiębiorcach? Sięgnijmy do ubiegłorocznego, ale nadal aktualnego badania pod nazwą Przedsiębiorczość Polaków. Na zlecenie Grupy Eurocash zrobiono wtedy sondaż koncentrujący się na różnych aspektach przedsiębiorczości i prowadzenia biznesu.
Czego się z niego dowiadujemy? Otóż tego, co każdy obserwator gospodarki dobrze widzi i o czym wiedzą sami polscy przedsiębiorcy: cechują się oni przede wszystkim niezwykłą wprost wytrwałością. Bo trzeba być naprawdę bardzo a bardzo wytrwałym, by przetrwać na rynku, który od 1989 roku został potraktowany ogromną ilością reform, pseudo-reform oraz ciągle zmieniającymi się przepisami. Nie dziwi też, że połowa przedsiębiorców deklaruje gotowość do podejmowania ryzyka. Tak, trzeba umieć ryzykować, bo droga przedsiębiorcy w Polsce przypomina walkę samuraja, który musi krok po kroku, wytrwale i mozolnie wywalczyć sobie sukces.
Przedsiębiorczy i kreatywni
Nie powinno dziwić, że aż połowa Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze. Czyli jakie? Przede wszystkim – kreatywne. Niezaprzeczalnym faktem jest, że oprócz gotowości do podejmowania ryzyka, konsekwencji w wypracowywaniu zysku i umiejętności kalkulowania biznesu, polskich przedsiębiorców charakteryzuje ogromna kreatywność. Polska należy do czołówki państw, w których powstają autorskie, pomysłowe i użyteczne startupy.
Własny biznes zamierza otworzyć, w ciągu najbliższych pięciu lat, aż 31 proc. Polaków. Motywacje bywają oczywiście różne. Najmłodsi szukają często tylko okazji do osiągnięcia szybkich zysków. Starsi są za to bardziej ostrożni i konserwatywni w biznesie – trzymają pieniądze na „chudsze” lata i z większą rezerwą przyglądają się poczynaniom rządów, deklarujących tworzenie dobrych warunków do prowadzenia działalności biznesowej.
Polska gospodarka to głównie MŚP
Kierujący gospodarką ani na chwilę nie powinni zapominać, że polską gospodarkę – w ogromnej większości – wypracowują mikro, małe i średnie firmy. Podczas, gdy w 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, to dziesięć lat później było ich już 2,15 mln – aż o 15,5 proc. więcej! Najwięcej przedsiębiorców ma firmy usługowe (52,1 proc.), co czwarta firma jest handlowa, a co ósma budowlana. 72,3 proc. – tyle PKB wypracowują obecnie mikro, małe i średnie firmy. Małe i średnie przynoszą budżetowi co drugą złotówkę. Śmiało więc można stwierdzić, że w pewnym sensie to przedsiębiorcy są pracodawcami urzędników rządowych, ministerialnych, samorządowych, parlamentarzystów itd.
Nagradzana przedsiębiorczość
Tymczasem Rzecznik MŚP przyznał aktywnym organizacjom przedsiębiorców nagrody „Filary Polskiej Przedsiębiorczości”. Podczas XXV Posiedzenia Rady Przedsiębiorców nagrodę odebrało BCC jako najaktywniejsza organizacja w Radzie Przedsiębiorców. Nagrodzono także Związek Telewizji Kablowych w Polsce -Izba Gospodarcza, Polską Izbę Paliw Płynnych oraz Prokuratorię Generalną RP, która broni prawnych interesów polskich firm na arenie międzynarodowej.
Z kolei samych przedsiębiorców nagrodziło Polskie Radio. Wyłoniono właśnie zwycięzców w czterech kategoriach oraz przyznano nagrodę specjalną. W kategorii „Przełomowe rozwiązanie” zwyciężył Fundusz Trójmorza, którego pomysłodawcą, współzałożycielem i głównym inwestorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Fundusz ten inwestuje skutecznie w infrastrukturę regionu Trójmorza. Drugie miejsce zajęła firma Brainly, która jest platformą edukacyjną online, pomagającą rodzicom i uczniom w nauce zdalnej. Działa już w 35 krajach. Na trzecim uplasowała się, opisywana także kiedyś na łamach fpg24.pl, platforma Booksy, służąca do umawiania wizyt w salonach fryzjerskich i kosmetycznych. Booksy to szybko rozwijający się polski startup, który wyszedł już poza granice naszego kraju.
Trzymamy mocno kciuki za polskich przedsiębiorców! Nie tylko w Dniu Przedsiębiorcy. Żadnych więcej lockdownów, samych dobrych pomysłów biznesowych i jak najwięcej sukcesów!