Chociaż transformacja energetyczna ma charakter międzynarodowy, to jednak inicjatywy lokalne mogą stać się prekursorem zmian. Dostrzega to Grupa LOTOS, która aktywnie angażuje się w działania promujące paliwo przyszłości. Spółka zamierza stymulować wśród samorządów popyt na wodór, jednocześnie gwarantując przy tym odpowiednią infrastrukturę i dostawy surowca.
LOTOS podpisał z Gdynią, Tczewem oraz Wejherowem specjalne listy intencyjne na dostawy wodoru o bardzo wysokiej czystości do pojazdów komunikacji miejskiej. Gdański koncern należy również do Pomorskiej Doliny Wodorowej, w ramach której konsorcjum samorządów z Pomorza otrzymało od Unii Europejskiej pomoc w postaci kompleksowego doradztwa przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. LOTOS merytorycznie doradzał samorządom w pisaniu konkursowego wniosku.
– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować go jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.
Większość produktów Grupy LOTOS powstaje z myślą o motoryzacji. Nie dziwi zatem fakt, że firma współpracuje z Toyotą Motor Poland i wspólnie planuje stworzyć nowoczesne stacje tankowania wodoru dla aut osobowych. Oczywiście auta zasilane ogniwami paliwowymi nie są jeszcze tymi najczęściej wybieranymi przez konsumentów, ale warto głośno mówić o korzyściach płynących z ich zakupu. Choćby o tym, że to, co wydobywa się z ich wydechu, jest czystą wodą. A przecież spaliny i smog tworzą realne zagrożenie dla ludzkiego zdrowia. Zarząd LOTOSU widzi ogromny potencjał w paliwach niekonwencjonalnych i pragnie być częścią Europejskiego Zielonego Ładu. Także w ramach przyszłego połączenia się z Orlenem.
– Nadchodzą nieuniknione zmiany, które wymusza transformacja energetyczna. Razem będziemy na nie lepiej przygotowani. Pracujemy nad produkcją wodoru o czystości 99 proc. Mając większy kapitał intelektualny i inwestycyjny, będziemy mogli działać skuteczniej – podsumuje Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.
Mowa o projekcie Pure H2, którego koszt szacowany jest na prawie 10 mln euro. Celem przedsięwzięcia jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży czystego wodoru. LOTOS zamierza wytwarzać aż ok. 160 kg czystego wodoru na godzinę – co jest ewenementem w skali Polski. Ponadto w planach stworzenie jest dwóch stacji ładowania tego paliwa, w Gdańsku i Warszawie.
MATERIAŁ PRZYGOTOWANY WE WSPÓŁPRACY Z GRUPĄ LOTOS