UE przebadała młodych Polaków pod względem szanowania przez nich własności intelektualnej. Wyniki zaniepokoiły ekspertów.
Z badania Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wynika, że coraz więcej młodych Polaków w wieku 15-24 lat świadomie kupuje podrobione towary. Do procederu tego przyznało się aż 44 proc. młodych ludzi. Młodzi najczęściej kupowali podrobioną odzież, obuwie i kosmetyki. Jak tłumaczyli, kupują podróbki przede wszystkim dlatego, że są tańsze. Młodzi wskazali również, że do kupowania podróbek zachęca ich fakt, że w ich środowisku wielu tak robi i nie jest to uznawane za nic strasznego, a wręcz przeciwnie, można się w ten sposób dowartościować i zaszpanować przed znajomymi markowymi ciuchami.
Z kolei 19 proc. młodych Polaków twierdzi, że uzyskało dostęp do pirackich treści. Najczęściej dotyczyło to filmów i seriali. Z badania wynika jednak, że 57 proc. młodych Polaków woli korzystać z treści cyfrowych pochodzących z legalnych źródeł.
Jak wypadamy na tle Europy?
Na tle Europy młodzi Polacy wypadają nieco gorzej. Świadome kupowanie podróbek zadeklarowało 37 proc. Europejczyków. Oznacza to bardzo mocny wzrost, gdyż trzy lata temu odsetek takich osób wynosił tylko 14 proc. Młodzi Europejczycy najczęściej tłumaczyli się w ten sposób, że nie potrafili odróżnić podróbki od oryginału. Jeśli chodzi o dostęp do pirackich treści, to odsetek dla całej Europy wynosi 21 proc., czyli nieco gorzej niż w Polsce.
Co na to eksperci?
Eksperci EUIPO próbują też przekonać młodych, że kupując podróbki wspierają przestępczość zorganizowaną.