Nowa linia, zrealizowana w ramach projektu Pasa i Szlaku, omija takie kraje jak Kazachstan, Ukraina, Polska, Białoruś czy państwa bałtyckie. Pozwala na transport produktów z Chin do Niemiec, tylko za pośrednictwem Rosji.
Pociągi ruszają z Chińskiego Xi’an i jadą przez przejście graniczne Manzhouli/Zabajkalsk do Sankt Petersburga. Tam towary płyną dalej przez Bałtyk, do niemieckiego portu w Mukran, a stamtąd trafiają do Mannheim. Trasa daje też dalsze perspektywy, biorąc pod uwagę możliwość transportu z Petersburga również do Rotterdamu, Hamburga czy Duisbugra. Dystans niespełna 13 tysięcy kilometrów zostanie pokonany w 16- 18 dni.
Decyzja o utworzeniu nowej linii była motywowana głównie szybkością transportu. Dotychczasowe połączenia z Chin do Unii Europejskiej przez Rosję, Białoruś i Polskę spotykały znaczne opóźnienia przez remonty i modernizacje terminalu w Małaszewiczach, obsługującego 90 procent wymiany drogą kolejową Państwa Środka z EU. Ponadto negatywny wpływ na sprawność obsługi tego szlaku miał kryzys migracyjny na granicy polsko – białoruskiej. W związku z nim pojawiło się ryzyko zamknięcia przepływu towarów między obydwoma państwami. Dlatego Chińczycy chcieli zapewnić sobie alternatywną drogę, wolną od tego typu napięć.
https://www.railfreight.com