Wnioski nasuwające się z trzeciej fali badania ujętego w raporcie “State of Small Business”, przygotowanym we współpracy z Bankiem Światowym oraz OECD, wskazują na stopniowe wychodzenie światowej gospodarki z kryzysu pandemii oraz powrót firm do normalnej działalności. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy odsetek firm, które zawiesiły działalność spadł z 26 do 16 proc. Szansą na podratowanie sprzedaży jest przenoszenie jej ciężaru do internetu. Pozwala to obniżyć koszty związane z utrzymywaniem stałych placówek oraz personelu pracującego w trybie ośmiogodzinnym.
Światowe odczyty pokazują, że obecnie 45 proc. małych i średnich przedsiębiorstw aż jedną czwartą sprzedaży realizuje kanałami cyfrowymi. W 2019 roku było ich 37 proc., a rok wcześniej jeszcze mniej, więc można już mówić o trendzie wzrostowym.
Badanie uwzględnia także polskie MŚP i pokazuje, że 38 proc. małych i średnich polskich przedsiębiorstw działających na Facebooku podało (w lipcu br.), że w ciągu ostatniego miesiąca co najmniej 25 proc. ich sprzedaży zostało zrealizowanej za pośrednictwem internetu. W maju było to 42 proc., w czerwcu również 42 – lekki spadek można jednak tłumaczyć faktem, że maj i czerwiec należały jeszcze w wielu krajach, w tym i w Polsce, do miesięcy naznaczonych lockdownem.
Przy tym 28 proc. działających małych i średnich polskich firm podało w lipcu (w porównaniu do 31 proc. w maju i 31 proc. w czerwcu), że połowa ich sprzedaży szła przez kanały cyfrowe.
Skuteczne sprzedawanie
Co warte zauważenia 25 proc. zamkniętych przedsiębiorstw nie poddało się i zadeklarowało, że będzie działać dalej, ale online – i to nie tylko dzięki stworzeniu strony internetowej. Starsi przedsiębiorcy, określeni w badaniu jako osoby powyżej 40 lat, byli tylko nieco mniej skuteczni w sieci, bo o 17 proc. rzadziej osiągali co najmniej jedną czwartą sprzedaży za pośrednictwem kanałów cyfrowych – podano w badaniu.
Przy skuteczności sprzedaży przez sieć większe znaczenie ma wykształcenie, bo o połowę lepsze wyniki osiągały osoby z wykształceniem wyższym niż średnim i niskim.
Również – co należy odnotować – kobiety prowadzące firmy za pośrednictwem kanałów cyfrowych o 15 proc. częściej niż mężczyźni osiągały ponad połowę sprzedaży.
Raport powstał w oparciu o badanie zrealizowane na Facebooku w dniach 24-30 lipca 2020 roku wśród ponad 25 tysięcy właścicieli firm, menedżerów i pracowników na ponad 50 rynkach.