Aż 66,4 proc. konsumentów uważa, że ceny nie spadną, podczas gdy 17,6 proc. nie ma na ten temat zdania. Zaledwie 0,7 proc. Polaków w ogóle się tym nie interesuje.
– Wynik blisko 70 proc. nie dziwi. Konsumenci widzą, co dzieje się na rynku i nie bardzo wierzą w to, że ceny spadną. Zdają sobie sprawę z tego, że to, ile płacimy za poszczególne towary w sklepach, nie do końca jest zależne od woli sprzedawców. Klienci wiedzą, że wynika to z szeregu innych czynników, które obecnie są dość nieprzewidywalne – powiedział portalowi WiadomosciHandlowe.pl dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy BLIX.
Jak z kolei tłumaczy Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu, obniżki w sklepach zostaną zapewne zniwelowane przez stały wzrost cen wywołany wzrostem kosztów produkcji, transportu oraz gazu i prądu. Wśród komentatorów powszechne jest też przekonanie, że sprzedawcy będą prawdopodobnie zwiększać swoją marżę, co również przełoży się na ostateczne ceny w sklepach.
Przypomnijmy, że obniżka VAT na żywność z 5 proc. do 0 proc. nastąpi już 1 lutego.
Źródło: wiadomoscihandlowe.pl