Nasz kraj wyprzedzają tylko Niemcy, Belgia i Włochy. Wartość polskiego eksportu to prawie 2,1 mld dolarów, co stanowi 7,3 proc. udziału w światowym eksporcie. Jednocześnie, w 2020 r. to właśnie w Polsce odnotowano najszybszy wzrost, wynoszący ponad 13 proc. rdr. Sprzedaż z polskich firm za granicę rosła około dwa razy szybciej niż u wicelidera Francji (6,8 proc.) oraz trzeciej Austrii (6,6 proc.). Podkreślono też, że Polska jest największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej, na którym ok. 50 proc. udziałów posiada grupa trzech firm.
Powołując się na dane agencji Nielsen wskazano, że wartość naszego rynku wyrobów czekoladowych w czerwcu 2021 roku wyniosła 7,65 mld zł, co oznacza wzrost o 0,5 proc. rdr. Z kolei wartość światowego rynku takich produktów na koniec 2020 roku była oceniana na 106 mld dolarów, podczas gdy według prognoz firmy Euromonitor do 2025 r. wartość ta wzrośnie do 133 mld dolarów.
W przytaczanym przez PAP raporcie podkreślono również, że statystyczny Polak wydaje na słodycze z dodatkiem kakao około 190 zł rocznie, a w ciągu ostatnich kilkunastu lat spożycie czekolady w przeliczeniu na Polaka wzrosło o około 30 proc. – z 4 kg w 2007 roku do 5,2 kg obecnie. Dla porównania Austriacy i Niemcy jedzą średnio 8,3 kg, a Szwajcarzy, Brytyjczycy i Szwedzi ponad 7 kg na osobę.