Know Your Customer jest niczym innym, jak procedurą należytej staranności. Organizacje stosujące taką procedurę identyfikują klientów, potwierdzają ich wiarygodność oraz uzyskują informacje, które pozwolą na przeprowadzenie transakcji zgodnie z prawem. Stosowanie KYC znacząco poprawia bezpieczeństwo finansowe firm, które je wdrażają.
Na rozwój KYC składa się m.in. znaczący rozwój technologiczny i rosnące oczekiwania klientów względem przedsiębiorstw typu Fintech. Firmy muszą dbać o to, kogo wdrażają jako klienta. W ramach programu AML zgodność z KYC odgrywa tutaj swoją rolę. Proces KYC (Know-Your-Customer/Client) rozpoczyna się przed nawiązaniem jakiejkolwiek relacji biznesowej i trwa przez cały okres współpracy.
Kilka miesięcy temu polski fintech Provema poinformował o wdrożeniu w aplikacji mobilnej własnego systemu weryfikacji KYC opartego na sztucznej inteligencji. Nowi użytkownicy aplikacji mają możliwość założenia konta i dokonania weryfikacji w niespełna 5 minut. Własne KYC miało za zadanie nie tylko funkcjonować jeszcze szybciej, ale było bezpośrednią odpowiedzią na oczekiwania użytkowników zainteresowanych założeniem konta w Provema. Klienci robią zdjęcie awersu i rewersu dokumentu tożsamości, fotografują siebie (wykonują tzw. selfie), a algorytmy AI sprawdzają wiarygodność i poprawność danych.
Teraz Provema idzie krok dalej i postanawia skomercjalizować swój system weryfikacji. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników aplikacji (ponad 145 tys. w niespełna 6 miesięcy) oraz prace nad AI/ML w rozwiązaniach Provemy, można się było spodziewać takiego kroku ze strony spółki. Provema pierwszy raz podzieli się swoim know-how dotyczącym wykorzystywanych technologii. Udostępnienie autorskiego systemu KYC powinno spotkać się ze sporym zainteresowaniem ze strony rynku, w szczególności firm stosujących politykę user friendly i chcących usprawnienia procesu weryfikacji swoich klientów.
– Rynek usług identyfikacji KYC rośnie z roku na rok o kilkaset procent. Jest to spowodowane głównie pandmią COVID-19, gdyż ludzie przekonali się do rozwiązań biometrycznych. Nasze rozwiązanie w znaczący sposób wyróżnia się czasem weryfikacji oraz profesjonalizmem weryfikacji klienta – mówi Grzegorz Szulik, prezes zarządu Provema.