fbpx London Escorts sunderland escorts asyabahis.org dumanbet.live pinbahiscasino.com sekabet.net www.olabahisgir.com maltcasino.net faffbet-giris.com asyabahisgo1.com www.dumanbetyenigiris.com pinbahisgo1.com sekabet-giris2.com www.olabahisgo.com maltcasino-giris.com faffbet.net betforward1.org www.betforward.mobi 1xbet-adres.com 1xbet4iran.com romabet1.com www.yasbet2.net www.1xirani.com www.romabet.top www.3btforward1.com 1xbet https://1xbet-farsi4.com بهترین سایت شرط بندی betforward
Strona głównaWiadomościWiększość firm przyznaje się do podnoszenia cen

Większość firm przyznaje się do podnoszenia cen

-

Z kolei 42,5 proc. przedsiębiorstw przyznaje się od podniesienia marż. Plany podwyżek w 2022 r. ma aż 42,1 proc. badanych podmiotów. Powodem wzrostu cen są rosnące koszty pracy i wytwarzania. Mniejsze znaczenie mają próba odbudowy po recesji z 2020 r. oraz decyzje cenowe konkurencji. W 2021 r. stawki utrzymało 37 proc. firm, a na obniżki cen zdecydowało się tylko 8 proc. badanych.

– Z podnoszeniem cen najczęściej mieliśmy do czynienia w przemyśle i budownictwie, gdzie ponad połowa przedsiębiorstw podniosła ceny, zaś najrzadziej w usługach. Co warte odnotowania, wśród firm, które oceniały swoją sytuację finansową jako dobrą, niemal połowa (47 proc.) podniosła ceny swoich produktów i usług. W przypadku przedsiębiorstw z przeciętną lub złą sytuacją finansową działo się to znacznie rzadziej. Jednocześnie, w grupie 42,5 proc. firm deklarujących poprawę marż w 2021 r. aż 60 proc. firm podniosło ceny. 42,1 proc. firm planuje zwiększyć swoje marże również w 2022 r. – powiedziała Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Z kolei zastępca dyrektora ds. badań i analiz w PIE Andrzej Kubisiak stwierdził, że powyższe dane świadczą o pojawieniu się w polskiej gospodarce zjawiska spirali cenowo-płacowej. Jednocześnie analityk przewiduje, że w 2022 r. firmy chętnie będą podnosić ceny, bo sprzyjać temu będą warunki makroekonomiczne z wysokim popytem oraz podwyższoną inflacją na czele.

– Szczególnie będzie to widoczne w sektorze przemysłowym, który korzysta na przesunięciu konsumpcji z usług na towary, a także w branży spedycyjno-transportowo-magazynowej, która próbuje się odbudować po trudach 2020 r. – powiedział ekspert cytowany w komunikacie PIE.

Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny

Kategorie

Najnowsze

Najczęściej czytane

Zobacz również