Z tego grona już 20 młodych polskich firm, działających w sektorze elektromobilności, może pochwalić się rynkowymi wdrożeniami. Co równie cenne, program Elektro ScaleUp umożliwił dopiero startującym na rynku firmom współpracę z największymi krajowymi przedsiębiorstwami i poznanie ich nabywanego przez wiele lat know-how. Dobrze pojęte partnerstwo publiczno-prywatne polega bowiem także na tym, że tak duże koncerny jak PKN Orlen, TAURON Polska Energia, PGE Nowa Energia, ale też i Poczta Polska, poświęcają dodatkowy czas swoich pracowników dzieląc się doświadczeniem i praktycznymi radami ze zdecydowanie mniejszymi firmami – dopiero raczkującymi na rynku. Nie należy przy tym pominąć aktywnego udziału w tej inicjatywie całkowicie prywatnych koncernów, takich jak Synerise, Carrefour Polska czy Simens.
Konkretne wsparcie finansowe
Program Elektro ScaleUp jest realizowany przede wszystkim za pieniądze unijne – z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB. Dodatkowo partnerzy programu, przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, przekazały na jego rozwój w sumie ponad cztery mln złotych.
Młode mikro i małe firmy mogły uzyskać maksymalnie do 550 tys. zł dofinansowania, w tym do 500 tys. zł każda z nich na rozwój technologii i przygotowanie jej do wdrożenia oraz do 50 tys. zł na zakup usług prawnych, księgowych i doradczych. Startupy nie musiały przy tym wnosić wkładu własnego – w konkursie przewidziano dofinansowanie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.
Pieniądze unijne i donatorów służą startupom do sfinansowania rozwoju technologii i przygotowanie do jej wdrożenia. Wsparcie finansowe umożliwiło dostęp do infrastruktury badawczej oraz do ekspertów z sektora e-mobility, a także do wysokiej klasy specjalistów międzynarodowych. Oprócz tego, środki przeznaczono na usługi mentorskie, doradcze i szkolenia oraz działania networkingowe łączące startupy z potencjalnymi odbiorcami technologii i produktów.
Cenny mentoring
Przedsiębiorcy biorący udział w programie mieli możliwość przedstawienia swojego projektu przed techBrainers R&D Club – społecznością liderów B+R, zrzeszającą ponad 170 dyrektorów i managerów działań badawczo-rozwojowych najbardziej innowacyjnych polskich firm. Udział w programie Elektro ScaleUp faktycznie ułatwia młodym, kreatywnym i dynamicznym firmom pozyskanie dodatkowych inwestorów spośród renomowanych funduszy VC: Boosters VC, Prometeia, Leonarto.
– Zdobycie, dzięki programowi, często pierwszego zlecenia, to niesamowity impuls do rozwoju dla startupów, które chcą podbijać rynek – mówi Mikołaj Różycki, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Po napłynięciu 140 zgłoszeń od firm operator inicjatywy, firma techBrainers, nawiązała ścisłą współpracę ze 25 startupami. Z 30 realizowanych pilotażowych projektów aż 20 już weszło na rynek, a na tym nie koniec.
– Niezmiernie ważny jest dalszy rozwój innowacyjnych technologii i stawianie na odnawialne źródła energii – podsumowuje z satysfakcją efekty programu Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers.
Czekamy zatem na kolejne, równie udane odsłony konkursu.