Nie inaczej jest w tym roku, choć jest to rok – nie tylko dla biznesu – zupełnie inny niż lata poprzednie. Ogromna pomoc, jaką polskie firmy włożyły w walkę z pandemią COVID-19, pokazuje, że większość z nich z troską i powagą traktuje społeczny wymiar swojej działalności. Duża część tych firm regularnie publikuje raporty z działań w obszarze CSR, pokazując m.in., jak skutecznie przeciwdziałać różnego rodzaju wykluczeniom.
TECH4ALL – wyrównać nierówności
Ważną rolę w walce z wykluczeniem – dzięki wysokiej dynamice rozwoju technologii telekomunikacyjnych – odgrywa Huawei. Firma od lat aktywnie stara się o włączenie wszystkich w cyfrowy świat, realizując zarówno cele zrównoważonego rozwoju określone przez ONZ, jak i autorskie projekty na rzecz walki z wykluczeniem, w tym skupioną na integracji cyfrowej inicjatywę TECH4ALL.
Każdego dnia jesteśmy świadkami tego, jak nowe technologie zmieniają chociażby współczesną edukację, jednak 50 proc. światowej populacji wciąż nie ma dostępu do Internetu, a wielu osobom brakuje podstawowych umiejętności cyfrowych. Rezultatem takiego stanu rzeczy jest wciąż rosnąca przepaść cyfrowa w dostępie do edukacji. Odpowiedzią Huawei na ten globalny problem jest inicjatywa TECH4ALL. Wspiera ona koalicję edukacyjną UNESCO, utworzoną w celu stawienia czoła globalnym wyzwaniom dla edukacji. Poprzez to działanie, firma zapewnia lokalnym nauczycielom łączność z Internetem, urządzenia czy szkolenia cyfrowe. W ramach TECH4ALL Huawei zorganizował także DigiTruck, czyli centrum szkoleniowe na kołach, dzięki któremu przeszkolono już ponad 1500 młodych osób i nauczycieli na obszarach wiejskich.
Facing Emotions – pokazać niewidoczne
Technologie Huawei służą również do włączania do społeczeństwa grup społecznych, które z różnych względów nie mogły w pełni w nim uczestniczyć. Jednym z przykładów jest aplikacja „Facing Emotions”, która sprawia, że obiektyw znajdujący się na tylnej ściance smartfona skanuje twarz osoby, z którą rozmawia osoba niewidoma i identyfikuje mimikę twarzy rozmówcy. Sztuczna inteligencja przetwarza zidentyfikowane emocje na określony dźwięk słyszalny w telefonie (lub w słuchawce, którą nosi osoba niewidoma). Odbywa się to w czasie rzeczywistym i w trybie offline – bez połączenia z siecią. Dzięki temu rozwiązaniu osoba niewidoma rozpoznaje siedem uniwersalnych emocji: zdziwienie, smutek, radość, strach, niesmak, pogardę i złość, gdyż każda z nich ma przypisany określony, charakterystyczny dźwięk.
Seeds for the Future – wspierać najzdolniejszych
Najbardziej znaną globalną inicjatywą, którą Huawei prowadzi także w Polsce, jest program „Seeds for the Future”. Wspiera on edukację technologiczną oraz rozwój utalentowanych studentów. Najlepsi studenci z uczelni technicznych mają szansę wziąć udział w specjalnych kursach edukacyjnych i zdobywać wiedzę o najnowszych technologiach od międzynarodowych ekspertów z branży ICT. Wyróżniający się absolwenci mogą także liczyć na oferty staży i zatrudnienia w zaawansowanych działach Huawei w Polsce i na świecie.
#Huawei4Inclusion – włączać wykluczonych
Oprócz programów o charakterze globalnym Huawei Polska aktywnie działa na rzecz walki z wykluczeniem poprzez realizację wielu lokalnych inicjatyw. Huawei współpracuje z Fundacją Leżę i Pracuję przy projektach na rzecz wsparcia osób z niepełnosprawnością ruchową na rynku pracy. Firma jest także Sponsorem Głównym Olimpiad Specjalnych Polska, których celem jest promocja sportu wśród osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także walka ze stereotypami. Dzięki przedsięwzięciom organizowanym w ramach fundacji możliwe jest lepsze poznanie osób z niepełnosprawnością intelektualną – ich talentów, pasji i sukcesów sportowych.
– Od wielu lat jedną z misji Huawei jest walka z wszelkiego rodzaju wykluczeniami, często przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii. Wierzymy, że tworzone przez nas rozwiązania, pozwalają pokonywać bariery oraz ograniczenia, łącząc ze sobą ludzi na całym świecie. Wyznajemy zasadę, że nikt nie powinien pozostawać w tyle, a naszym celem jest tworzenie technologii, która zmienia świat na lepsze, odzwierciedlając przy tym wymagania i potrzeby różnych społeczności – tłumaczy Radosław Kędzia, wiceprezes Huawei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich.
Miasteczko Zdrowia Orlenu
Największy polski koncern pochwalił się rozpoczęciem w 2019 roku realizacji „Strategii CSR Grupy ORLEN do 2022 roku”. Obok dążenia do spójności celów biznesowych i społecznych, priorytetami tej strategii są: budowanie wizerunku PKN ORLEN jako lidera w zakresie CSR i zrównoważonego rozwoju, osiągnięcie synergii działań społecznych w Grupie ORLEN, wsparcie realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Programu Dostępność Plus.
Jedną z wielu godnych pochwał inicjatyw jest zaangażowanie koncernu w obszarze zdrowia. W ubiegłym roku podczas Dni Chemika w Płocku po raz pierwszy zorganizowane zostało „Miasteczko Zdrowia” – dwudniowe wydarzenie, którego celem była promocja profilaktyki zdrowotnej oraz zdrowego i aktywnego stylu życia. Uczestnicy mogli wziąć udział w bezpłatnych badaniach i konsultacjach lekarskich. Podczas pierwszej edycji w czerwcu przeprowadzono ponad 4 tys. badań i konsultacji, a podczas drugiej, zorganizowanej w październiku, ponad 6 tys. Odpowiadając na potrzeby mieszkańców Płocka w 2019 roku PKN ORLEN podpisał umowę z Narodowym Instytutem Onkologii na pionierski w skali kraju „Program kompleksowej profilaktyki, diagnostyki i leczenia nowotworów oraz chorób układu oddechowego mieszkańców Płocka i powiatu płockiego”.
Bank dostępny dla niewidomych
Największy polski bank, czyli PKO Bank Polski, z kolei wyszedł naprzeciw potrzebom osób niewidomych i słabowidzących. Takie osoby mogą samodzielnie założyć konto w banku i wziąć kredyt. Klienci słabowidzący i niewidomi, którzy odwiedzają oddziały stacjonarne, mogą skorzystać z możliwości głośnego odczytania treści w placówce przez pracownika lub wskazaną przez siebie osobę zaufaną. Na dokumencie zostaje wówczas zamieszczona stosowna adnotacja ze wskazaniem − kto i kiedy odczytał dokument klientowi. Proces ten zazwyczaj odbywa się w oddzielnym pokoju, gwarantującym klientowi dyskrecje i komfort akustyczny.
Do dyspozycji klientów banku jest ponad 3 tys. bankomatów z klawiaturą alfanumeryczną z oznaczeniami w alfabecie Braille’a. Ponad 70 proc. z tych bankomatów wyposażonych jest w moduł słuchawkowy.
Bezpieczniki TAURONA
Grupa Tauron Polska Energia od 2013 roku z powodzeniem prowadzi program edukacyjny o zasięgu ogólnopolskim skierowany do uczniów szkół podstawowych, również uczniów z niepełnosprawnością, grona nauczycielskiego oraz rodziców. Jego celem jest edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, a także popularyzacja zagadnień związanych z powstawaniem i dystrybucją energii. W 2017 r. nastąpiła zmiana jego formuły – lekcje prowadzone w szkołach, na terenie działania spółki, zostały zastąpione przez multimedialną platformę edukacyjną, zawierającą scenariusze zajęć oraz szereg materiałów dydaktycznych. Elementem programu są także zajęcia edukacyjne, odbywające się podczas różnych imprez plenerowych i naukowych oraz w placówkach edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością.
Wyprawki od GAZ-SYSTEM
O uczniów z najuboższych rodzin, szczególnie tych najmłodszych, dba też Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. W ubiegłym roku firma już po raz szósty przekazała wyprawki szkolne dla pierwszoklasistów. Wraz z życzeniami udanego i twórczego nowego roku szkolnego otrzymały one plecaki, piórniki oraz worki na obuwie. Łącznie do świeżo pasowanych uczniów w 54 gminach na terenie Polski trafiło 2451 wyprawek.
PARTNEREM RAPORTU JEST HUAWEI POLSKA