MKiŚ przypomniało, że stawki akcyzy wynoszą 1514 zł na 1000 litrów benzyny oraz 1145 zł na 1000 litrów oleju napędowego. Jednocześnie resort zaznaczył, że stawki te nie były podwyższane odpowiednio od 2012 i 2007 r. oraz podkreślił, że opłaty te należą do najniższych w Unii Europejskiej i oscylują na poziomie zbliżonym do minimów unijnych.
„Taki poziom opodatkowania oleju napędowego oznacza różnicę w wysokości 0,15 EUR/1000 l w stosunku do wspólnotowego minimum, o którym mowa w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. W przypadku benzyny silnikowej różnica ta wynosi 14,68 EUR/1000 l. Dodatkowo biorąc pod uwagę obowiązujący na 2022 rok kurs euro do złotówki w wysokości 4,5826 PLN/EUR, w celu zachowania wymaganego poziomu minimum unijnego, stawka akcyzy na olej napędowy nie może zostać obniżona, a w przypadku benzyny ewentualne obniżenie stawki akcyzy ze względu na minimum unijne mogłoby być nieodczuwalne dla konsumentów” – napisano w cytowanej przez PAP Biznes odpowiedzi na interpelację.
Pomysłem MKiŚ na obniżenie cen paliw jest wykorzystanie członkostwa w organizacjach międzynarodowych do wywarcia nacisku na państwa-producentów ropy naftowej.